Exempel på tjänster
Våra uppdrag inom hälsa, mångfald samt utveckling av grupper och ledare spänner över ett stort
område. Uppdragen varierar från kortare utbildningar och seminarier
till mångåriga samarbeten i stora och genomgripande projekt. Här kan du
läsa mer om några av de uppdrag vi har arbetat med.
Vi har tillåtelse av våra referenskunder att presentera de uppdrag som redovisas på den här sidan.
Egen utveckling för HR-ledningen på Swedbank
En ledningsgrupp för HR i ett stort företag som Swedbank består av proffs som gjort det mesta.
Det blir lätt lite av "skomakarens barn" när det kommer till vår egen utveckling. Alla har gjort alla test,
alla möjliga ledarprogram och mängder av olika teamövningar. Som chef för ett sådant gäng valde jag,
lite egoistiskt ska erkännas som den hästtjej jag är, att genomgå en hel dag med Kicki och Horse Assisted Education.
Genom en pedagogisk ram och med mängder av lagom stora utmaningar fick hela vårt team en riktig utvecklingskick
där hästarna avslöjade både våra förtjänster och brister på sitt omedelbara sätt - både som individer och som grupp.
Vi fick utveckla vår förmåga att ge och ta feedback på ett synnerligen effektivt sätt och även göra kopplingar
till vår utmanade vardag. Sällan har väl dagen gått så fort och innehållit så mycket eftertanke, energi och goa skratt!
Marie Hallander Larsson
Hälsoutbildning för 900 chefer
År 2002 beslutade kommunfullmäktige i
Umeå att man skulle ta ”Nya tag för Hälsan” för att sänka sjukfrånvaron
och öka hälsan. Diverse insatser planerades, bl a en 12 dagar lång
utbildning för samtliga chefer och skyddsombud (900 personer). Dessutom
att nå ut med en omfattande hälsosatsning till alla kommunens medarbetare
(ca 11.000 personer).
Hälsoutbildning för 900 chefer
Via en upphandling fick EQI förtroendet att hantera 6 av de dagarna
(nedan markerade med fetstil). Utbildningen genomfördes i sex block under
2003-05 och hade bl a följande innehåll: Uppdraget, Vår arbetsmiljö och
hälsa, Bemötande, SAM i praktiken, Hälsofrämjande arbete och ekonomiska
incitament, Psykosocial arbetsmiljö, Fysisk arbetsmiljö och Examination.
Hälsodialog med 11.000 medarbetare
Efter genomförd utbildning stod man så inför utmaningen att
implementera de nya kunskaperna och arbetssätten. I och med det föddes
tankarna kring steg 2 – Hälsodialogen. Även här fick EQI förtroendet att
tillsammans med Umeå Kommun bygga denna implementeringfas från ax till
limpa. Målet var att nå alla 11.000 medarbetare och få dem att under ett
antal APT diskutera hälsa både på individ-, grupp- och organisationsnivå.
En modell som beskrev vilka områden som omfattades i begreppet HÄLSA
togs fram. En skrift, som alla medarbetare fick, producerades. Ett
dialogverktyg byggt på fyra träffar á 1,5 timme skapades med diverse
pedagogiska hjälpmedel och en handledarmanual. Därefter tog ett antal
pilotomgångar vid för att sätta helheten.
Ett år senare hade i stort sett samtliga ca 800 arbetsplatser genomfört
upplägget och hade sina egna handlingsplaner kring hur hälsan ska
utvecklas både på individ- och gruppnivå.
Resultat
Hur det har gått? Ambitionen var att halvera sjukfrånvaron och öka
andelen ”långtidsfriska” (0 -7 sjukdagar/år). 2002 hade kommunen en
sjukfrånvaro på 14%, i fjol tertial 2 var siffran nere i 9,7%.
Andelen långtidsfriska ökar stadigt och var vid samma tid i fjol 74,5%.
Scandic
Vi har en långsiktigt relation med Scandic sedan början av 90-talet.
Vi började med att utveckla Scandics miljöstrategi och implementerade
denna i 11 länder med tillsammans ca 11.000 medarbetare. I slutet av
90-talet utvecklade vi Scandics etiska och sociala strategi och
implementerade denna på alla hotell i Norden med 9.000 medarbetare.
Under 2005 tog Scandic beslut om att satsa på hälsa som en del i deras
affärsstrategi och varumärkesutveckling. EQI fick uppdraget att tillsammans
med Scandic utveckla Health@Scandic. Vi är nu inne på fjärde året
och programmet har innehållit många olika moment som riktat sig till både
medarbetare och gäster. Följande övergripande delmoment har ingått;
2005
- Hälsostrategi och idéprogram kopplat till Scandic`s Business Compass
- Utveckling av HälsoDialog i Norden för ca 7.000 medarbetare på sex olika språk
- Lansering vid Management Conference – möte med alla Scandics chefer
2006
- Framtagande av en hälsoskrift till alla Scandics medarbetare
- Genomförande av hälsodialoger och framtagande av hälsoplaner för resp hotell
- Utveckling av Scandics intranät med hälsa
- Framtagande av matprogram, seminarier, symbolaktiviteter, hälsovaror på hotell mm
- Utbildning av hotellchefer och hälsocoacher
- Utveckling och genomförande av Livsstilstest I för alla medarbetare via nätet
2007
- Utveckling av Health@Scandic för 2007 års verksamhet
- Livsstilstest II för alla medarbetare
- Utveckling av Scandic Health Index som en egen certifiering av alla hotell
- Minidialoger 1 och 2 via nätet – en om hälsoplan för varje hotell och en om arbetsmiljö
- Matmenyer för gäster och medarbetare
- Utbildning av hälsoinspiratörer och utveckling av hälsonätverk
- Utveckling av Health Award
Programmet har fått stor uppmärksamhet internt, ökat motivation, bidragit
till en bättre livsstil, byggt ett system runt hälsa och minskat sjukfrånvaron.
2008
- Health Index och hälsoplaner för alla hotell
- Livsstilstest för gäster
- Hälsoprogram för gäster
- Hälsoutbildning i Scandic Business School
- Minidialoger
Mål- och utvecklingssamtal på Struktur
När jag i höstas tillträdde som ny HR-chef på Struktur, ett företag som under kort tid vuxit väldigt kraftigt, såg jag att det fanns ett stort behov av en tydligare målstyrning. Våra ledare behövde få ett bra verktyg och utbildning i att genomföra mål- och utvecklingssamtal med en tydlig koppling till företagets vision och strategi. Eftersom jag tidigare framgångsrikt arbetat tillsammans med Malin Arnér (EQI) så vände jag mig till henne för att få hjälp att utforma en heldagsutbildning.
Efter utbildningen har nu alla chefer genomfört dokumenterade mål-och utvecklingssamtal med sina medarbetare. Återkopplingen från både chefer och medarbetare är att kvalitén på samtalen ökat, till följd av bra mallar och stöd för planering av samtalet. Vi har nu fått en tydlig metod för att sätta upp bra mål för respektive medarbetare och jag är övertygad om att det hjälper oss att styra mot vår vision ” Vi skapar Nordens effektivaste arbetsplatser”.
Annelie Beckius
Manager Human Resources
Struktur Svenska Kontor AB
Grupp- och verksamhetsutveckling i Danderyds kommun
EQI har gett oss en bredare syn på Hälsofaktorer. Utvecklat och säkerställt ett gott samarbete. Gett oss verktyg att arbeta lösningsfokuserat och se möjligheter mer än hinder och att främja vi-känslan och stötta varandra genom att arbeta med gruppövningar inne och utomhus.
Vi har arbetat med våra värderingar. Visat hur det ser ut hos oss. Vi har lärt oss mer om mångfald, ”sorterat” våra fördomar och förutfattade meningar.
EQI har hjälpt oss att arbeta fram vår Likabehandlingsplan som skapar samsyn och gemensamma värderingar.
Vi har kommunens lägsta sjuktal. Allt detta har resulterat i ett enastående resultat i vår arbetsmiljöenkät mycket tack vare EQI och Kicki Bildt.
Elisabeth Kihl
Verksamhetsutvecklare
Förskolechef
Altorps, Hildingavägens, Norra Åsgårds förskolor
Mångfald på Posten
Posten initierade under våren 2006 ett koncernövergripande mångfaldsarbete med utgångspunkten att mångfald är en affärsstrategisk satsning.
EQI fick uppdraget att kartlägga hur mångfalden och mångfaldsarbetet just då såg ut inom Posten. Vi genomförde ett antal intervjuer med strategiska personer samt fackliga representanter. Vi utvecklade också en mångfaldsenkät som skickades till ett 30-tal arbetsplatsenheter. Syftet med denna var få en fördjupad och bredare kunskap om nuläget och samtidigt få ett engagemang hos berörda enheter och personer. Såväl intervjuerna som enkäten låg sedan till grund för det fortsatta arbetet.
Mångfald på Posten handlar om att se frågan utifrån tre olika perspektiv - medarbetare, kunder och samhälle. Det är också ett brett angreppssätt med utgångspunkt från diskrimineringslagstiftningen. Mångfald definierades av Posten enligt följande:
”Mångfald är de unika egenskaper och erfarenheter som finns hos varje enskild individ”.
För att tydliggöra och konkretisera på vilket sätt man kan arbeta med mångfald så togs en mångfaldsmodell fram. I modellen prioriteras de grupper som finns med i diskrimineringslagstiftningen. Varför man vill arbeta med mångfald lyftes fram i sju punkter.
Efter det initiala arbetet med nulägesanalysen har Posten tillsammans med EQI arbetat fram ett grundsynsdokument om mångfald som antogs av koncernledningen i maj 2009. Vi har också tagit fram en metodik och verktyg att arbeta med på arbetsplatsträffar. Detta omfattar ett studiehäfte, en handledarmanual, en DVD med filmer och pedagogiskt arbetsmaterial.
Angelica Björkbom, hälsochef och projektledare för mångfaldsarbetet säger så här:
”Tillsammans med EQI gjorde vi en mycket spännande resa för att hitta rätt i den komplexa mångfaldsfrågan; Vad betyder det för oss och hur kan vi ta vara på den kraft som finns i all den mångfald som vi har på våra arbetsplatser.
Samarbetet med EQI ledde fram till att vi idag har ”Lika och Unika” Ett riktigt bra material som kan användas på alla våra arbetsplatser oavsett vart i landet man befinner sig, eller hur arbetsplatsen ser ut. Vi har tillsammans med EQI hittat en ny och som vi tycker banbrytande modell för vårt mångfaldsarbete.”